top of page

הדמית אולטרה-סאונד



הדמית אולטרה-סאונד מחוללת תמונה באמצעות שידור גלי קול בעלי תדר גבוה, מעל התדר הניתן לשמיעה, לעבר אברים שונים בגוף. מכשיר האולטרה-סאונד מורכב משני חלקים: משדר ומקלט של גלי הקול הנמצאים ביחידה הקרויה מתמר ויחידת מחשב המעבד את גלי הקול לתמונה המוצגת על מסך.


כיצד זה עובד ?

גל הקול המשודר לעבר האבר פוגע ברקמה וחודר פנימה. בדרכו הוא עובר מסוג רקמה אחד לסוג רקמה אחר. מעבר זה גורם לשבירת גל הקול ואז חלק מגל הקול חוזר כמו הד, וחלק אחר שלו ממשיך לחדור פנימה. הגל החודר ממשיך בתהליך של החזרה והמשך חדירה. ככל שגל הקול חודר יותר לרקמה הוא נשבר יותר פעמים ונחלש עד שהוא נעלם.

גל הקול החוזר (ההד) נקלט ע"י המתמר. המתמר מכיל גבישים מיוחדים שגלי הקול גורמים להם לרעד ושינויי נפח. אלה מתורגמים לפולס חשמלי שנקלט ע"י המחשב ונרשם על גבי מסך האולטרה סאונד כתמונה. ככל שההד בגל הקול החוזר חזק יותר - הרקמה תהיה לבנה יותר. כמו החזר של רקמת העצם, וככל שגל הקול החוזר חלש יותר (כמו ההחזר מנוזל כמו נוזל מי שפיר) התמונה תהיה שחורה יותר. זיהוי וניתוח הדי הקול המוחזרים מאברים אלה יוצרים תמונה סטטית או דינמית (בזמן אמיתי) של אברים ושל מבנה רקמות.


מדוע מניחים ג'ל נוזלי על בטן הנבדקת ?

האוויר אינו מעביר טוב של גלי הקול ולמעשה מונע את מעבר גלי הקול. נוזל הג'ל לעומתו מעביר מצוין את גלי הקול וגם מונע כניסה של אויר בין המתמר לעור הנבדקת.

מטרת ההדמיה באולטרה-סאונד היא מעקב היריון, בדיקה אנטומית של מערכות גוף העובר ואבחון מומים ופתולוגיות בעובר טרם לידתו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עצם הירך ועצם הזרוע

ילדים עם תסמונת דאון סובלים גם מקומה נמוכה. מכאן שאורך הגפה יכול להיות סמן לתסמונת דאון ולכן הוא נמדד בסקירת המערכות. בעבודות מחקריות נמצא כי כאשר עצם הירך ו/או עצם הזרוע קטנים מאחוזון 2.5 לגיל ההיריו

bottom of page