top of page

כיסית של כורואיד פלקסוס CPC

הכורואיד פלקסוס היא רשת צפופה של כלי דם קטנים הנמצאת בחדרי המוח הצדדיים. תפקידה העיקרי לייצר את הנוזל הנמצא בחדרי המוח. לעיתים, כתוצאה מהצטברות נוזל בין כלי הדם, נוצרת כיסית, והיא יוצרת תמונת אולטרה סאונד של ציסטה מסיבה לא ידועה.

הממצא שכיח ב 3%-1% בעוברים בריאים .הממצא איננו מום מוחי, אין לו משמעות מבחינת תפקוד המוח בחיים העוברים ולאחר הלידה ובדר"כ הוא נעלם במהלך ההיריון.

כיסית הגדולה מ-3 מ"מ מוגדרת כממצא חריג. כשהכיסית קטנה יותר אין היא מוגדרת כממצא חריג אלא מראה "ספוגי" (mottled) של כורואיד פלקסוס. לגודל ולמספר הכיסיות ומיקומן (חד צדדי או דו צדדי) כנראה שאין משמעות קלינית. כיסית בכורואיד פלקסוס אינה מעלה סיכון לתמונת דאון. יחס הסבירות 1.0

מה הוא יחס הסבירות? כיום ניתן לחשב את הסיכון של בדיקה רפואית לפי מבחן הקרוי יחס הסבירות חיובי או שלילי likelihood ratio) ) הבודק האם תוצאות הבדיקה מגבירות או מפחיתות את ההסתברות של מחלה או מום גנטי.

נמצא כי ב- 50%-30% מעוברים עם טריזומיה 18 יש כיסית בכורואיד פלקסוס ואילו ב- 80% מעוברים עם טריזומיה 18 יש מומים נוספים הניתנים לצפייה באולטרה סאונד ויחס הסבירות לטריזומיה 18 הוא 9.0.

טריזומיה 18 הקרויה גם תסמונת אדוארד הינה מום גנטי הנובע מהתחלקות לא תקינה של כרומוזומי התא (תא הנוצר מביצית ותא הזרע). במקום שבכל תא יהיה רק זוג מכל כרומוזום, בכרומוזום 18 יש 3 כרומוזומים (ומכאן שמה טריזומיה 18). התוצאה- עובר הלוקה במומים רבים כגון מומים בגולגולת, בבית החזה, בגפיים, בדופן הבטן, מומי לב, פיגור שכלי קשה ועוד. על פי רוב, העובר לא שורד זמן רב אחרי הלידה.

בעבודה מחקרית על כורואיד פלקסוס שפורסמה 2004 נמצא כי בבדיקה של 13000 נשים בהיריון ב 400 נמצאה כיסית כממצא בודד אך ללא טריזומיה 18. בעבודה נוספת מ 2003 שסקרה עוברים עם טריזומיה 18, ל50% היתה כיסית אך בכולם נצפו ממצאים נוספים באולטרה סאונד. בעבודה נוספת מ 2004 שסקרה 50000 נשים בהיריון, ל 1060 נצפתה כיסית כממצא בודד בעובר ולאף אחד מהעוברים לא הייתה טריזומיה 18. מכאן כי כיסית בכורואיד פלקסוס כממצא בודד ויחיד איננו בהכרח סימן לטריזומיה 18 ויתכן כי הינו וראינט נורמלי של העובר. הממצא השכיח בטריזומיה 18 הינו יד קפוצה (Clenched Hands) לכן כאשר נמצא כיסית יש לבדוק את ידי העובר.

גם הסקר הביוכימי המראה רמות נמוכות של HCG יכול להחשיד לטריזומיה 18 וניתן לחשב את הסיכון לטריזומיה 18 עפ"י גיל האישה ורמת הHCG.


הערה: התכנים המופיעים באתר נועדו לספק מידע בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם הרופא המטפל

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עצם הירך ועצם הזרוע

ילדים עם תסמונת דאון סובלים גם מקומה נמוכה. מכאן שאורך הגפה יכול להיות סמן לתסמונת דאון ולכן הוא נמדד בסקירת המערכות. בעבודות מחקריות נמצא כי כאשר עצם הירך ו/או עצם הזרוע קטנים מאחוזון 2.5 לגיל ההיריו

bottom of page