top of page

שקיפות עורפית



בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרה-סאונד שמטרתה לאבחן עוברים הלוקים בתסמונת דאון ותסמונות כרומוזומליות אחרות.

בבדיקה נמדדת שכבת הנוזל המצטברת מתחת לעורף העובר. שקיפות עורפית לא תקינה כאשר נמדדת הצטברות נוזל חריגה, מעל 3 מ"מ.

בשקיפות עורפית לא תקינה קיים סיכון מוגבר למומים כרומוזומליים (כמו תסמונת דאון), למומים אנטומיים (כגון מומי לב קשים או מומים בכלי הדם הגדולים של העובר) ולהפרעות גנטיות נדירות בעובר. קיימת התאמה בין עובי הנוזל באזור עורף העובר לבין הסיכון ללידת עובר בעל הפרעות כרומוזומליות. אפשר לאתר למעשה 70%-75% מהעוברים בעלי תסמונת דאון, תוך שימוש בטבלאות שמשקללות את תוצאות השקיפות עם גיל האם וגיל ההיריון.

מתי מומלץ לבצע את הבדיקה?

את הבדיקה יש לבצע בגיל היריון מ-11 שבועות ועד 13+6 שבועות (עד אורך עובר של- CRL 84 מ"מ). שכבת הנוזל נעלמת בדרך כלל בשבוע 16-15 ולכן חשוב לבצע את הבדיקה במועד המתאים.

יתרונות הבדיקה

מדידת השקיפות העורפית היא בדיקה פשוטה, לא חודרנית שאינה כרוכה בסיכון. הבדיקה נותנת קורלציה טובה לדרגת הסיכון ללדת עובר לוקה בתסמונת דאון.

מומלץ לשלב את בדיקת השקיפות העורפית עם בדיקת סקר ביוכימי טרימסטר ראשון.

הערה: התכנים המופיעים באתר נועדו לספק מידע בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם הרופא המטפל

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עצם הירך ועצם הזרוע

ילדים עם תסמונת דאון סובלים גם מקומה נמוכה. מכאן שאורך הגפה יכול להיות סמן לתסמונת דאון ולכן הוא נמדד בסקירת המערכות. בעבודות מחקריות נמצא כי כאשר עצם הירך ו/או עצם הזרוע קטנים מאחוזון 2.5 לגיל ההיריו

bottom of page